Walt Disney anno a 30-as években egy egész mesevilágot birodalmat épített fel hogy nemcsak a gyerekeket szórakoztassa hanem a felnőtteket is kicsit vissza vigye a gondtalan gyermekkorba.
Én is ezeken a meséken nőttem fel, miki egér donald kacsa csipkerózsika. Csodaszép mesék amik a mai napig szórakoztatnak és visszaváltozok gyermekké. Ahogy micimackót úgy imádom a többi gyermek figurát.Ha ezeket a meséket nézem kicsit újra én is gondtalan lehetek létezik szivárvány az óperencián túl üvegcipő és herceg fehér lovon aki felébreszti hófehérkét. A méreg is létezik ebben a mai világban de a mesék vigaszt és menekülést nyújtanak egy álomvilágot ahol újra ártatlanok lehetünk gondtalanok újra gyerekek. Az én szobám s mesés hiába leszek lassan harminc éves de hiszek a mesékben és abban amiket közvetítenek.
De azért kicsit mesélnék erről az emberről aki kitalálta disney meséket.
Walter Elias „Walt” Disney (Chicago, 1901. december 5. – Los Angeles, 1966. december 15.) amerikai filmrendező, producer és forgatókönyvíró, szinkronszínész és rajzfilmgyáros. A világ leghíresebb rajzfilmkészítője és egyik legnagyobb producere. Ő alkotta meg a Disneyland vidámparkot és hozta létre fivére, Roy O. Disney segítségével a Walt Disney Companyt. Ő és csoportja alkotta meg a világon ma legsikeresebb rajzfilmfigurák többségét, köztük Disney saját figuráját, Miki egeret.
Walter Elias Disney 1901 decemberében született Chicagóban a protestáns
Disney család negyedik gyermekeként. A kis Walt élete nem volt „leányálom”,
kemény munka és vasszigor töltötte ki az életét, játékra, barátokra nem jutott
ideje. Hétévesen hajnali fél négykor már dolgozni indult, újságokat hordott ki,
de a bérházak meleg folyosóin időnként elszundított munka közben, vagy megesett,
hogy elhagyott gyerekjátékokra lelve a hajnal első fényeinél játszani kezdett.
Egy ideig egy idilli farmon is éltek, ez volt gyerekkora legszebb időszaka. A
rajzolás iránti vágya is itt mutatkozott meg először, amikor egy kátrányos
hordóból ihletet és „festéket” merítetve kidekorálta a házuk falát. A játszástól
megfosztott, korán érő kisfiú azonban jó üzleti érzékre tett szert, s 1919-ben
úgy döntött, reklámgrafikusi pályára lép, apja nem túl nagy örömére. Az első
felvevőgép aztán hamar a filmgyártás irányába fordította, majd egymást követték
a sikerek és kudarcok. Kacagráf (Laugh-O-Gram) címmel szatirikus kisfilmeket
gyártott, amelyeket mozikban vetítettek, majd ezen a néven indította el
vállalkozását. Az anyagi nehézségek miatt gyakran szorult hitelekre: a borbély a
rajzaiért ingyen vágta a haját, mások hiteleztek neki ételt, vagy egyszerűen
elengedték a tartozásait. Karrierje csúcsán, akárcsak a mesék szegénylegénye, ő
is megemlékezett jótevőiről, és igyekezett viszonozni a segítségüket.
A rajzfilmgyártás az 1920-as évek elején még rendkívül fejletlen iparág volt,
amikor nagy kockázatot jelentett egy „cartoon network” ötlete. Walt mégis
emellett tette le névjegyét, számos technikai újítást vitt véghez.
A rajzfilmgyártók rájöttek, hogy az állatok szerepeltetése könnyebb, és jobban
is fogadja a közönség, ráadásul a rajzfilmfigurák elnyűhetetlenek, így a
végtelenségig fokozható az agreszszió. A rajzfilmben bármi megtörténhet a
szereplővel: meg sem gyűrődik, ha átmegy rajta a vonat, vagy dacolva a
gravitáció törvényeivel, nem zuhan bele a szakadékba sem. A némafilm válságba
kerülése a húszas-harmincas években begyűrűzött a rajzfilmgyártásba is, anyagi
és művészeti krach formájában. Ekkor kezdték el a filmeket tuningolásképp
hangszerelni, melyben Disney cége elöl járt. Miki egér az alkotó szerint éppen a
hangosításnak és a technikai újításoknak köszönhette a sikerét, hangja sokáig
maga „Walt bácsi” volt.
Disneyt amúgy „magányos farkasként” tartották számon, kevesek felé kötődött
érzelmileg, egyik bátyja és később a felesége, gyerekei álltak csak igazán közel
hozzá. Disney lélekben megmaradt örök gyereknek, megszállottan rajongott a
vasutakért, felnőttkorában is legkedvesebb szórakozása a kerti kisvasút volt,
melyen minden házába látogatót megutaztatott.Ő még egyedüli célközönségének a gyerekeket tartotta. Gazdasági szempontból
egyébként rendkívül jó döntésnek bizonyult a mesegyártás, hiszen a klasszikus
történeteket bármikor le lehetett porolni, nem mentek ki a divatból. Az is a
rajzfilmeknek kedvezett, hogy 1940 után a gyerekek száma jelentősen megnőtt:
Amerika lakosságának egyharmada 14 éven aluli gyerek volt. Másrészt Hollywood
ekkor lépett a „nagykorúság útjára” is, vagyis egyre jobban divatba jött a
meztelenség és a szexualitás ábrázolása, amely kíváncsiságot, de zavart is
okozott a nézőkben. Ennek köszönhetően megnövekedett a tömegigény az úgymond
családbarát filmekre is, ami szintén Disney malmára hajtotta a vizet. A halála
utáni Disney-művekben sűrűn bukkantak fel olyan jelenetek, melyeket a néhai
tulajdonos nem vállalt volna. A kalandfilmek bukása még inkább a mesék felé
terelte a stúdiót, ekkor körvonalazódott Waltban egy igazi gyerekszórakoztató
park ötlete is. Jó harminc évet váratott magára a nagy álom, amellyel megint
sikerült újat alkotnia, mozgójárda és csupa sosem látott újdonság várta a
gyerekeket Disneylandben. Az elkészült Varázslatos Birodalom Amerika egyik
legjelentősebb városfejleszté-sének is bizonyult.
Disney pályája csúcsán, 65 évesen halt meg dohányzás miatt kialakult tüdőrákban.
Az álmodozó Walter számára az illúziógyártás volt a jövő útja, s eltávozása után
tovább termelt az általa alkotott varázsgépezet. 1966-os halála visszavetette
ugyan két évtizedre az álomgyár teljesítményét, de 1984-től a Paramount stúdiót
is felfuttató Michael Eisner vette gondozásba a Disney Companyt. Keze alatt
2005-ig hússzorosára nőtt a részvények értéke, a cég éves bevétele pedig 1,2
millió dollárról 27 milliárdra emelkedett. Neki tulajdonítják, hogy a világ első
számú szórakoztatóipari vállalatává vált a DC, és ugyancsak az ő vezetése alatt
robbant be a köztudatba a számítógépes animációkról híres Pixar stúdió is. Ez
utóbbi közel tíz év alatt 3 milliárd dollár hasznot hozott, és nem kevés
rajongót. A következő falat a világpiacból India és Kína, az eddig elhanyagolt
több százmilliós gyerektábor már most is remek felvevőpiacnak látszik a
Disney-shopok sok milliárd dolláros forgalma alapján.
Disney sikerének titkát abban látják, hogy az átlagnéző képzeletvilágát
szolgálta ki, jól ráérzett a kor szellemére, és a köznép szájíze szerint tudta
tálalni a meséket. Bár technikai szinten nagyot alkotott szakmailag, sosem
követte a művészetet – egyenesen irtózott attól, hogy valamelyik műve egyszer
művészmoziban végzi. Kortársainak többsége modern Aesopusként nézett fel rá, a
fennkölt családi szórakoztatás apostolaként, az évszázad legnagyobb
nevelőjeként.
A gyermekirodalom művelői és szakértői viszont – bár a maga módján zseniálisnak
tartották – erős kritikával illették a hagyományos gyermekirodalom
lealacsonyítása miatt. Megfogalmazásuk szerint a leegyszerűsített művek
lélektani és erkölcsi igazságait feláldozta az animáció, a látvány oltárán.
Disney mesevilága szerintük „nem egy gyereké, hanem egy korosodó emberé, aki a
múltban keres megnyugvást”.
Mickey Mouse
Mickey Mouse, azaz Miki egér személye az amerikai kultúra jelképeként majdnem
annyira ismert, mint az amerikai zászló. Népszerűségét mutatja, hogy a kisegér
50. születésnapját a Fehér Házban is megünnepelték. Miki jelleme pedig eleinte
nem volt túl szívmelengető: macskákat és nőket kínzott, később drótvékony tagjai
helyett gömbölyűbb alkatra tett szert, és egyben kedvesebb is lett. Több mint
száz alkotás készült el az egér főszereplésével, 1928–46 között maga Walt Disney
adta a rágcsáló hangját. Az egér bekerült Madame Tussaud panoptikumába is, és
azt is állítják, hogy Japánban a császár után ő volt a legnépszerűbb személy,
Afrikában pedig amulettként hordták a képét némelyek. A közismerten amerikai
mintaegérnek még Hitler is nagy rajongója volt, a német hadierő egyik
repülőgépén állítólag Mickey díszelgett, sőt egy egész repülőszázad is viselte a
rajzfilmhős nevét.